Allmänna villkor för näringsidkare med hyresgästdebitering

Datum för senaste ändring: 2024-10-08

1. Elavtal och Villkor för näringsverksamhet eller annan liknande verksamhet (lågspänning) med hyresgästfakturering

Dessa villkor (“Villkoren”) är en del av avtalet (”Elavtalet”) mellan dig som bedriver näringsverksamhet eller annan likartad verksamhet (”kunden”, ”ni”, ”er” eller motsvarande) och Solfolket AB (”Solfolket”, ”vi” eller motsvarande).

Genom att ingå Elavtalet ger kunden Solfolket fullmakt att för kundens räkning göra det som behövs (begära uppgifter, säga upp gamla avtal och så vidare) för att ett byte till Solfolket ska gå så snabbt och enkelt som möjligt.

I Elavtalet ingår också vår bekräftelse på att vi accepterat er beställning av leverans av el (”Bekräftelsen”) och den version av branschvillkoren EL 2012 N som gäller vid varje given tidpunkt (”Branschvillkoren”). I Bekräftelsen finns bland annat information om er som kund, till den punkt på elnätet dit din el levereras (”Leveransadressen”).

Gällande Branschvillkor vid Elavtalets ingående är EL 2012 N (rev). Branschvillkoren är framtagna av Energiföretagen Sverige efter överenskommelse med Konsumentverket och kompletterar Villkoren. Om Villkoren och Branschvillkoren i någon del strider mot varandra är det vad som sägs i Villkoren som gäller.

Elavtalet ingås när Solfolket accepterar er beställning och bekräftar denna genom att skicka dig Bekräftelsen. Leveransen av el påbörjas så snart som möjligt efter tecknat avtal och leverantörsbyte. Vid flytt sker starten på angivet inflyttningsdatum. Solfolket ansvarar inte för förseningar eller kostnader i samband med leveransstart som beror på brister i informationen från er, ert elnätsbolag eller er tidigare elleverantör.

Elavtalet gäller endast för er som bedriver näringsverksamhet (eller annan likartad verksamhet) och för den i Bekräftelsen angivna Leveransadressen. Solfolket kan neka er beställning om ni inte uppfyller kraven i vår kreditprövning. Vi kan göra en kreditupplysning i samband med denna prövning.

Elavtalet löper tills vidare utan någon bindningstid eller uppsägningstid.

Både kunden och Solfolket har rätt att när som helst säga upp Elavtalet. Vid uppsägning kommer inte el att sluta levereras till Leveransadressen, men ni kommer behöva välja en ny elleverantör eller anvisas en leverantör av ert elnätsbolag. Om kunden säger upp Elavtalet tar det upp till 14 dagar att genomföra leverantörsbytet. Under denna tid kommer vi fortsätta leverera el till er enligt Elavtalet.

2. Vår försäljning av el till dig

Solfolket ska sälja el till er på Leveransadressen enligt Elavtalet.

Kunden betalar en fast månadsavgift om 39 kr (ex. moms) per anläggning och ett rörligt elpris per förbrukad kWh. Utöver det tillkommer ett påslag om 2,4 öre per kWh (ex. moms).

Det rörliga elpriset består av vårt inköpspris för den el du förbrukar, inklusive de rörliga kostnaderna kopplade till inköpet av elen och din elförbrukning. De rörliga kostnaderna består av elcertifikat, ursprungsgarantier, avgifter till Svenska Kraftnät, Nord Pool, eSett, balans, handels- samt kreditkostnader. På det rörliga elpriset tillkommer mervärdesskatt (moms).

Om Leveransadressen är kopplad till en elmätare som avläser förbrukningen per timme gäller avtalstypen timprisavtal, vilket innebär att det rörliga elpriset per kWh kan variera över dygnet beroende på när elen förbrukas.

Om Leveransadressen är kopplad till en elmätare som avläser förbrukningen per månad gäller avtalstypen Rörligt avtal, vilket innebär att det rörliga elpriset fastställs i efterhand per kalendermånad utifrån ett viktat medelvärde av Solfolkets priser för leverans till ditt elområde.

Om ni valt timprisavtal men er mätare inte är inställd på timavräkning så kommer Solfolket ansöka om en ändring av avräkningsmetod hos er nätägare. Om er elmätare inte kan mäta elförbrukning per timme så kommer Solfolket ansöka om en kostnadsfri uppgradering av elmätaren hos nätägaren. Uppgraderingen ska då genomföras inom 90 dagar. Solfolket tar inget ansvar för några förseningar för uppgraderingen som beror på elnätsbolaget eller kunden. Skulle er avtalsperiod hos Solfolket starta utan att elmätaren är inställd på timavräkning så kommer ni istället automatiskt att få ett rörligt månadsavtal som gäller tills vidare utan bindningstid. Ert timprisavtal börjar då istället gälla från och med den 1a dagen i månaden efter det att mätningen ställts om till timavräkning. Detta byte sker automatiskt.

Om elmätaren blir timavräknad under pågående avtal börjar timprisavtal gälla utan att Solfolket skickar ett särskilt meddelande om det. Timprisavtal börjar då gälla från och med den 1a dagen i månaden efter det att mätningen ställts om till timavräkning. Detta byte sker automatiskt.

Elmarknaden kommer att övergå till 15-minuterspriser, vilket innebär att alla som har eller tecknar ett elavtal med timpris automatiskt får ett kvartsprisavtal. Med kvartspris betalar du för den el du använder varje kvart, till det pris som gäller just den kvarten.

Solfolket fakturerar månadsvis i efterskott. Förfallodatum är i vanliga fall den 28:e dagen, eller närmast därpå följande vardag, i den månad som infaller efter att elen levererades. I undantagsfall, till exempel vid första eller sista fakturan, kan förfallodatum vara en annan dag i månaden eller nästföljande månad. Om det totala fakturabeloppet understiger 10 kr så kan i vissa fall betalningen skjutas upp till nästföljande månad och samfaktureras med den månadens kostnad. Kunden har alltid en betalningsfrist på minst 20 dagar från det att Solfolket skickar fakturan till dig.

Solfolket fakturerar alltid baserat på den elförbrukning som rapporteras från nätägaren. All mätvärdesrapportering under året sker baserat på normaltid vilket i Sverige är UTC+1.

Solfolket skickar fakturan till er via epost eller som e-faktura enligt ert val.

Elnätsavgifter och energiskatt omfattas inte av Elavtalet med Solfolket, utan dessa betalar ni direkt till ditt elnätsbolag.

Regler om bland annat preliminärdebitering när elmätaren inte går att avläsa under en period, vad som kan hända vid försenade betalningar och så vidare finns i Branschvillkoren.

3. Din egenproducerade el

Om ni som kund enligt Elavtalet har egen produktion av el från solceller köper vi ert eget överskott till spotpris minus våra rörliga handelskostnader samt ett avdrag på 2,4 öre/kWh i enlighet med dessa Villkor i tillämpliga delar.

4. Näringsidkare med hyresgästdebitering

Genom att ingå detta Elavtal ger kunden Solfolket fullmakt att förmedla installation och driftsättning av elmätare på enskilda fastigheter eller lokaler belägna inom kundens fastighet, i samarbete med våra underleverantörer och partners. Solfolket agerar enbart som förmedlare av installationstjänsten och ansvarar inte för själva utförandet av installationen. Kunden samtycker till att Solfolket kundens huvudsakliga kontaktpunkt vid eventuella frågor eller fel rörande installationen efter att installationen är slutförd, vilka vi vidarebefordrar till våra partners för åtgärd.

Syftet med denna installation är att möjliggöra noggrann och specificerad mätning av elförbrukningen per fastighet eller lokal.

Solfolket har rätt till er mätdata som samlas in via elmätarna.

Kunden samtycker till att Solfolket övertar den löpande administrationen av debitering av kundens hyresgäster baserat på deras faktiska elförbrukning. Detta inkluderar debitering av det rörliga elpriset enligt punkt 2.3 samt aktuella officiella nätavgifter och energiskatt.

Hyresgästerna kommer utöver sin faktiska elförbrukningskostnad, inklusive det rörliga elpriset av elen samt nätavgifter, att betala en fast månadsavgift om 39 kr (ex. moms) samt ett påslag om 2,4 öre per kWh (ex. moms) till Solfolket.

Efter att hyresgästerna erlagt betalning för sina elräkningar kommer kunden, i sin egenskap av hyresvärd, att erhålla ett tillgodo på sin kommande elräkning. Detta tillgodo är hyresägsternas sammanlagda elkostnad: det rörliga elpriset samt nätavgifter.

Övrigt

Solfolket kan överlåta Elavtalet till annan med oförändrade villkor. Du kan inte överlåta Elavtalet.

Solfolket kan behöva behandla vissa personuppgifter för att ingå och fullgöra Elavtalet. Eventuella personuppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy, som ni alltid hittar i senaste version här.

Om Solfolket behöver göra ändringar i Villkoren kommer vi att meddela er detta särskilt via epost till den adress ni uppgivit minst två månader innan ändringarna börjar gälla. Inför sådana ändringar har ni, som alltid, rätt att säga upp Elavtalet enligt punkt 1.7 och 1.8. Vänligen notera att prisförändringar i Solfolkets inköpspris på kostnader för el, elcertifikat, ursprungsgarantier, avgifter till Svenska Kraftnät, Nord Pool, eSett, balans, handels- samt kreditkostnader inte utgör sådana ändringar.

Tvist om Elavtalet ska avgöras enligt svensk lag vid allmän domstol eller annan enligt gällande lagstiftning behörig instans. Sådan tvist kan på kundens begäran prövas utanför domstol av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Solfolket åtar sig att följa ARN:s rekommendation i en tvist om Elavtalet.

Kontaktuppgifter

Adress

Solfolket AB
Box 4167
102 64 Stockholm 

www.solfolket.se

support@solfolket.se